اخبار السياسه خالد الجندي: حسام موافي هرم طبي.. كرموا الناس في حياتهم واعرفوا قدرهم

خالد الجندي: حسام موافي هرم طبي.. كرموا الناس في حياتهم واعرفوا قدرهم

دافع الشيخ خالد الجندي، عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية، عن الدكتور حسام موافي، قائلا إنه هرم طبي: «عمل قسم الحالات الحرجة في طب قصر العيني، دفعة كاملة في الطب متسمية باسمه، لازم نكرم الناس وهم أحياء».

وأضاف الجندي، خلال تقديم حلقة اليوم من برنامج لعلهم يفقهون على قناة dmc: «سكاكينا حامية أوي على الأحياء منا، هو لازم الميت عندنا هو اللي يبقى قديس، لازم عشان يبقى ولي من أولياء الله الصالحين يبقى له ضريح، مشفتش ولي عايش؟!».

ممكن زوجتك اللي متحملة بلاويك تبقى ولية أو ولي من أولياء الله الصالحين

وتابع عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية: «ممكن الكناس اللي بيكنس في الشارع بذمة وضمير يبقى ولي، والموظف اللي يرفض الرشوة يبقى ولي، والطبيب الذي لا يغالي في كشف العيادة يبقى ولي، وجارك المحترم اللي مش بيؤذيك يبقى ولي، وممكن زوجتك اللي متحملة بلاويك تبقى ولية أو ولي من أولياء الله الصالحين».

اعرفوا قدر الناس في حياتهم

وواصل دفاعه عن الدكتور حسام موافي قائلا: «كرموا الناس في حياتهم واعرفوا قدرهم، اعرفوا قيمة الدكتور حسام موافي والدكتور مجدي يعقوب والدكتور الباز وقيمة الكابتن محمد صلاح، النابغين خلقا ورياضة وسلوكا وعلما، مش لازم العبد يتوكل على الله (يقصد أنه يقضي نحبه ويموت)، ونقول اعرفوا قيمة شيخ الأزهر».

كل واحد فينا عنده خلل في حياته يبقى عنده خلل في صلاته

وتطرق إلى تصريحاته المثيرة للجدل عن علاقة الإيمان بالأمراض النفسية، أنّ الإنسان إذا وجد في حياتك خللا ما فاعلم أنّ في صلاتك خللا ما، فالله قال إنها لكبيرة على الخاشعين، فالصلاة تسكن النفس والتسبيح يسكن النفس: «كل واحد فينا عنده خلل في حياته يبقى عنده خلل في صلاته، لو صليت بجد مش هتحزن بجد ولا هيجيلك هم».

جميع الحقوق محفوظة لمصدر الخبر الوطن وتحت مسؤليتة ونرجوا متابعتنا بأستمرار لمعرفة أخر الأخبار علي مدار الساعة مع تحيات موقع موجز نيوز الأخباري

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

السابق اخبار السياسه بفستان الفرح.. أول تعليق من مراسلة قدمت تقارير على الهواء ليلة زفافها
التالى اخبار السياسه عاجل.. قرار مفاجئ من الأهلي بشأن قضية الشيبي وحسين الشحات